طلاق غیابی

طلاق غیابی

طلاق غیابی

طلاق غیابی

  • ۰
  • ۰

حتما شما هم درباره بخشیدن مهریه خانم و گرفتن حق طلاق و حضانت فرزند شنیده‌اید. در این متن قرار است به صورت کامل درباره این موضوع توضیح دهیم که آیا امکان بخشیدن مهریه و گرفتن حق طلاق یا حضانت فرزند وجود دارد یا خیر؟ همچنین شما می‌توانید به صورت رایگان از کارشناسان حقوقی موسسه دادسو درباره طلاق توافقی، طلاق با داشتن حق طلاق، بخشیدن مهریه در ازای گرفتن حق طلاق، مشاوره دریافت کنید. 

مهریه حق خانم هست!

در زمان عقد یک‌سری حق و حقوق به صورت قانونی برای خانم و آقا تعریف می‌شود. آقا حق طلاق را به صورت قانونی دارد و مهریه به خانم تعلق می‌گیرد. مهریه می‌تواند عندالمطالبه (در هر زمان که خانم نیاز داشت مطالبه کند) یا عندالاستطاعه (در صورت استطاعت آقا پرداخت می‌شود) باشد. بسته به نوع مهریه خانم در هر زمان می‌تواند برای مطالبه مهریه خود اقدام کند. همچنین آقا به وسیله حق طلاقی که دارد، می‌تواند با پرداخت حق و حقوق مالی (مهریه، نفقه و اجرت المثل) برای جدایی خانم اقدام کند. 

طلاق توافقی یا یکطرفه؟ 

طلاق توافقی به نوعی از طلاق گفته می‌شود که خانم و آقا هر دو طرف راضی به طلاق هستند و سر موضوعاتی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند و استرداد جهیزیه به توافق رسیده‌ باشند.

 در طلاق یک‌طرفه از سمت آقا، ایشان می‌تواند بدون نیاز به دلیل خانم را طلاق دهد. در این صورت باید حق و حقوق مالی خانم مانند مهریه، نفقه و اجرت المثل خانم را پرداخت کند و بعد ایشان را طلاق دهد. 

طلاق یک‌طرفه از سمت خانم

همان‌طور که می‌دانید خانم به صورت قانونی حق طلاق را ندارد و برای طلاق یا باید حق طلاق را داشته باشد و یا با استناد به یکی از شروط 12 گانه عقد می‌تواند طلاق بگیرد. 

شروط 12 گانه عقد مانند اثبات عسر و حرج (زندگی با آقا به قدری سخت و همراه مشقت باشد که امکان ادامه آن وجود ندارد)، اثبات اعتیاد صدمه زننده آقا، عدم پرداخت نفقه به مدت 6 ماه، مفقود الاثر شدن آقا به مدت 5 سال، ترک منزل توسط آقا به مدت 6 ماه مداوم یا 9 ماه متوالی و ... 

 

وکالت در طلاق 

وکالت در طلاق یا کلمه حق طلاق که بین مردم غیر حقوقی مرسوم است، وکالتی است که این حق را به خانم می‌دهد به جای آقا به وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهد تا در مراحل اداری طلاق حضور پیدا کند. 

حق طلاق باید دارای سه شرط باشد تا کامل بوده و خانم با استناد به این حق طلاق اقدام به جدایی کند. 

حق طلاق باید بلاعزل باشد یعنی دارای تاریخ مشخص نباشد و خانم در هر زمان بتواند برای طلاق اقدام کند. اگر تاریخ داشته باشد فقط تا زمان تاریخی که در وکالت ذکر شده است خانم حق دارد برای طلاق اقدام کند. 

حق توکیل به غیر داشته باشد تا خانم بتواند به جای آقا به یک وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهد.

حق اسقاط در تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی داشته باشد تا بلافاصله بعد از صدور دادنامه طلاق خانم بتواند به دفتر ثبت طلاق مراجعه کند. اگر این حق را نداشته باشد بعد از صدور دادنامه طلاق یک مهلت اعتراض 40 روزه وجود دارد تا اگر هیچ کدام از زوجین اعتراض نکرد، خانم بتواند رای را اجرا کند. 

بخشیدن مهریه و گرفتن حق طلاق 

اگر بعد از ازدواج قرار باشد آقا حق طلاق را به خانم بدهد باید به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و یک سند وکالت در طلاق تنظیم و امضا کنند. 

امکان دریافت گرفتن حق طلاق و بخشش مهریه به صورت همزمان وجود دارد. در این صورت در وکالت‌نامه‌ای که تنظیم می‌شود ممکن است از کلمه بذل بلارجوع یا بخشش مهریه در ازای گرفتن حق طلاق ذکر شود. اگر مهریه بذل بلارجوع شود ارتباطی به وکالت در طلاق ندارد و به این معنا است که خانم مهریه خود را بخشیده و دیگر نمی‌تواند به مهریه خود رجوع کند. 

اما ممکن است مهریه در ازای گرفتن حق طلاق بخشیده شود، در این صورت اگر آقا حق طلاق را از خانم عزل کند، خانم می‌تواند به مهریه خود رجوع کند. یا اگر خانم به مهریه خود رجوع کند آقا می‌تواند وکالت در طلاق را از خانم پس بگیرد. 

 

بخشیدن مهریه خانم به معنای گرفتن حق طلاق هست؟

این یکی از باورهای اشتباهی است که بین عموم افراد غیر حقوقی جا افتاده است. که خانم حق طلاق ندارد و می‌خواهد از همسرش طلاق بگیرد و فکر می‌کند با بخشیدن مهریه حق طلاق را دارد. 

در حالت عادی خانم مهریه خود را ببخشد، حق طلاق به ایشان واگذار نمی‌شود. بلکه باید سند بخشش مهریه و گرفتن حق طلاق تنظیم و امضا شود. 

یکی دیگر از باورهای اشتباهی که بین مردم جا افتاده است بخشیدن مهریه توسط خانم و گرفتن حضانت فرزند مشترکشان است. در صورتی که خانم و آقا سر این موضوع به توافق برسند و در دفتر ثبت اسناد رسمی یک سند مبنی بر بخشیدن مهریه و گرفتن حضانت تنظیم کنند، امکان پذیر است. اما به صورت کلی و بدون تنظیم وکالت‌نامه در دفتر اسناد بخشیدن مهریه به معنای گرفتن حق طلاق و حضانت فرزند نیست. 

وکیل برای طلاق با داشتن حق طلاق 

زمانی که شما وکالت در طلاق دارید، می‌توانید به یک وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهید تا به جای همسرتان در مراحل اداری طلاق حضور پیدا کند. در صورتی که وکیل شما متخصص طلاق باشد دیگر نیاز به حضور شما در هیچ کدام از مراحل طلاق توافقی (حتی جلسات شلوغ دادگاه) نیست و ایشان باید صفر تا صد پرونده را بدون حضور شما انجام دهد. یکی دیگر از مزیت‌های وکیل طلاق توافقی این است که پرونده شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. 

محاسبه مهریه به نرخ روز 

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز به این صورت است که شاخص یک سال قبل از دریافت مهریه را بر شاخص سال عقد تقسیم میکنیم و عدد بدست آمده را در مبلغ کل مهریه ضرب میکنیم. برای مثال اگر سال عقد 80 و سال دریافت مهریه 95 باشد، شاخص سال 94 را به شاخص سال 80 تقسیم کرده و در عدد مهریه ضرب میکنیم. 

موسسه حقوقی دادسو 

موسسه حقوقی دادسو متشکل از تعدادی وکیل پایه یک دادگستری خانم و آقا است که به صورت تخصصی در امور حقوقی خانواده مانند طلاق توافقی، طلاق با داشتن حق طلاق و انحصار وراثت فعالیت می‌کنند. 

اگر حق طلاق دارید می‌توانید از مشاوران حقوقی این موسسه مشاوره رایگان دریافت کنید تا به صورت کامل شما را راهنمایی کنند.  

بعد از دریافت مشاوره رایگان می‌توانید یک جلسه به صورت حضوری یا آنلاین با یکی از وکلا داشته باشید تا توافقات شما مکتوب شود و در نهایت یک قرارداد الکترونیک در سامانه ثنا برای شما تنظیم می‌شود. بعد از امضای قرارداد الکترونیک ثبت دادخواست انجام می‌شود و طلاق با داشتن حق طلاق شما بدون نیاز به حضور هیچ یک از طرفین انجام می‌شود و دادنامه طلاق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست شما می‌رسد تا آن را برای جاری شدن صیغه طلاق و مهر خوردن شناسنامه‌ها به رویت دفتر ثبت طلاق برسانید.   

منبع:خبرگزاری فارسی ایلنا

  • ۰۰/۰۵/۲۱
  • minoo jafari

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی