طلاق غیابی

طلاق غیابی

طلاق غیابی

طلاق غیابی

  • ۰
  • ۰

طلاق غیابی خارج از کشور طبق قوانین و مقررات خاصی صورت می‌گیرد. به گزارش مجله دلتا دعاوی و اختلافات خانوادگی، به خصوص طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور بر اساس قانون با توجه به محل اقامت و سکونت زوج ها و شرایط زندگی آن ها متفاوت است. در ادامه به ابعاد حقوقی و نحوه و چگونگی طلاق ایرانیانی که خارج از کشور اقامت دارند پرداخته شده است.

طلاق غیابی خارج از کشور
ایرانیان خارج از کشور در رابطه با احوال شخصیه مانند طلاق، ازدواج، ارث، فرزند خواندگی تابع قوانین کشور متبوع خود هستند و نه کشوری که در آن اقامت دارند. (احوال شخصیه به معنی اوصاف و خصوصیاتی است که وضعیت و هویت شخصی و حقوقی و نیز تکالیف فرد را در اجتماع معین می‌کند) بنابراین قوانین طلاق غیابی خارج از کشور با طلاق غیابی در کشور تفاوتی ندارد. در خصوص طلاق غیابی هم مرد و هم زن می‌توانند درخواست طلاق دهند و آن را از طریق دادگاه ایران یا خارج از کشور دنبال کنند. لازم به ذکراست رأی دادگاه خارجی در رابطه با طلاق غیابی خارج از کشور در صورتی در ایران قابل اجرا است که با قوانین ایران در این مورد تعارض و اختلاف نداشته باشد. در غیر اینصورت قابل اجرا و تنفیذ نیست و کنسولگری یا دفاتر ثبت، مکلف به ثبت طلاق نیستند.
هرگاه یکی از زوج ها مقیم خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت شخصی که در ایران اقامت دارد صلاحیت رسیدگی به درخواست طلاق را دارد. اگر زن و شوهر هر دو مقیم خارج از کشور باشند ولی یکی از آن ها در ایران سکونت موقت داشته باشد، دادگاه محل سکونت فردی که ساکن ایران است و اگر هر دو در ایران سکونت موقت داشته باشند، دادگاه محل سکونت موقت زن برای رسیدگی صالح است. هرگاه هیچ یک از زن و مرد در ایران سکونت نداشته باشند، دادگاه شهرستان تهران صلاحیت رسیدگی را دارد، مگر آنکه زوج ها برای اقامه دعوی در محل دیگر توافق کنند.

طلاق غیابی به درخواست زن
برای درخواست طلاق چه مرد مخالف باشد یا نباشد، زن می‌تواند با ارسال وکالت در طلاق از کشور محل اقامت برای یکی از آشنایان و یا بستگان و همچنین با ارائه دلیل طلاق مثل یکی از موارد دوازده گانه شروط ضمن عقد یا عسر و حرج ( سختی  مشقت)از دادگاه خانواده درخواست طلاق کند. و یا زن می‌تواند در کشور محل اقامت خود، تقاضای طلاق کند ولی باید این را بداند که رای دادگاه خارجی فقط در صورتی در ایران معتبر است که قوانین ایران رعایت شده باشد. در غیر این صورت با داشتن رای دادگاه خارجی که قوانین طلاق ایران رعایت نشده است باید از اول دادخواست طلاق از جانب زن در ایران ثبت شود.به طور کلی ایرانیان خارج از کشور بر اساس حقوق بین الملل در مورد مسائل حقوقی خود تابع کشورایران خواهند بود و قوانین کشوری که در آن اقامت دارند شامل حال انها نخواهند بود بنابراین فرایند گرفتن طلاق توافقی در خارج از کشور و یا طلاق غیابی از نظر شکل قوانین و چگونگی پیگیری های لازم با طلاق توافقی و یا طلاق غیابی در داخل ایران تفاوت چندانی نخواهد داشت.

 اقدامات حقوقی صورت گرفته در دادگاه های خارج از کشورکه منجر به گرفتن گواهی و یا حکم طلاق میشود در صورت تایید در دادگاه ایران می تواند بعنوان یکی از مدارک مثبت جهت پیشبرد روند پرونده کمک کننده باشد .

شایان ذکر است که رای صادره در دادگاههای کشورمحل زندگی در صورتی در داخل ایران قابل استناد خواهد بود که مغایر با قوانین عرفی و شرعی ایران تشخیص داده نشود در غیر این صورت به هیچ عنوان تنفیذ ( اجرا ) نخواهد شد و کنسولگریها و دفاتر ثبت نیز هیچ گونه الزامی به ثبت اینگونه طلاق ها نخواهند داشت.

بر طبق قوانین فعلی کشور و مشخصا ماده ۶ قانون مدنی طلاق کلیه ایرانیان غیر شیعه که دین و مذهب دیگری دارند که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده است مطابق با مقررات و آیین های همان مذهب خواهد بود.

دادگاه مورد تایید انجام کار طلاق ، دادگاه خانواده و شعب آن در تهران است مگر آنکه زن و شوهر به دادگاه مورد تایید دیگر شهرها به توافق رسیده باشند.

ساده ترین و کم هزینه ترین نوع طلاق ؛ طلاق توافقی بوده که پروسه آنجام آن بین 45 تا 90 روز به طول خواهد انجامید، اما در صورتیکه که طلاق از طرف یکی از زوجین باشد بنابر مستندات ارائه شده زمان و هزینه بیشتری خواهد داشت و به همین نسبت اگر فقط خانم خواهان طلاق باشد و همسر مخالفت داشته باشد پیچیدگی های انجام کار، زمان و هزینه به ثمر نشاندن پرونده نیز افزایش خواهد یافت.

  • ۰۰/۰۳/۰۹
  • minoo jafari

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی