طلاق غیابی

طلاق غیابی

طلاق غیابی

طلاق غیابی

۲ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

حتما شما هم درباره بخشیدن مهریه خانم و گرفتن حق طلاق و حضانت فرزند شنیده‌اید. در این متن قرار است به صورت کامل درباره این موضوع توضیح دهیم که آیا امکان بخشیدن مهریه و گرفتن حق طلاق یا حضانت فرزند وجود دارد یا خیر؟ همچنین شما می‌توانید به صورت رایگان از کارشناسان حقوقی موسسه دادسو درباره طلاق توافقی، طلاق با داشتن حق طلاق، بخشیدن مهریه در ازای گرفتن حق طلاق، مشاوره دریافت کنید. 

مهریه حق خانم هست!

در زمان عقد یک‌سری حق و حقوق به صورت قانونی برای خانم و آقا تعریف می‌شود. آقا حق طلاق را به صورت قانونی دارد و مهریه به خانم تعلق می‌گیرد. مهریه می‌تواند عندالمطالبه (در هر زمان که خانم نیاز داشت مطالبه کند) یا عندالاستطاعه (در صورت استطاعت آقا پرداخت می‌شود) باشد. بسته به نوع مهریه خانم در هر زمان می‌تواند برای مطالبه مهریه خود اقدام کند. همچنین آقا به وسیله حق طلاقی که دارد، می‌تواند با پرداخت حق و حقوق مالی (مهریه، نفقه و اجرت المثل) برای جدایی خانم اقدام کند. 

طلاق توافقی یا یکطرفه؟ 

طلاق توافقی به نوعی از طلاق گفته می‌شود که خانم و آقا هر دو طرف راضی به طلاق هستند و سر موضوعاتی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند و استرداد جهیزیه به توافق رسیده‌ باشند.

 در طلاق یک‌طرفه از سمت آقا، ایشان می‌تواند بدون نیاز به دلیل خانم را طلاق دهد. در این صورت باید حق و حقوق مالی خانم مانند مهریه، نفقه و اجرت المثل خانم را پرداخت کند و بعد ایشان را طلاق دهد. 

طلاق یک‌طرفه از سمت خانم

همان‌طور که می‌دانید خانم به صورت قانونی حق طلاق را ندارد و برای طلاق یا باید حق طلاق را داشته باشد و یا با استناد به یکی از شروط 12 گانه عقد می‌تواند طلاق بگیرد. 

شروط 12 گانه عقد مانند اثبات عسر و حرج (زندگی با آقا به قدری سخت و همراه مشقت باشد که امکان ادامه آن وجود ندارد)، اثبات اعتیاد صدمه زننده آقا، عدم پرداخت نفقه به مدت 6 ماه، مفقود الاثر شدن آقا به مدت 5 سال، ترک منزل توسط آقا به مدت 6 ماه مداوم یا 9 ماه متوالی و ... 

 

وکالت در طلاق 

وکالت در طلاق یا کلمه حق طلاق که بین مردم غیر حقوقی مرسوم است، وکالتی است که این حق را به خانم می‌دهد به جای آقا به وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهد تا در مراحل اداری طلاق حضور پیدا کند. 

حق طلاق باید دارای سه شرط باشد تا کامل بوده و خانم با استناد به این حق طلاق اقدام به جدایی کند. 

حق طلاق باید بلاعزل باشد یعنی دارای تاریخ مشخص نباشد و خانم در هر زمان بتواند برای طلاق اقدام کند. اگر تاریخ داشته باشد فقط تا زمان تاریخی که در وکالت ذکر شده است خانم حق دارد برای طلاق اقدام کند. 

حق توکیل به غیر داشته باشد تا خانم بتواند به جای آقا به یک وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهد.

حق اسقاط در تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی داشته باشد تا بلافاصله بعد از صدور دادنامه طلاق خانم بتواند به دفتر ثبت طلاق مراجعه کند. اگر این حق را نداشته باشد بعد از صدور دادنامه طلاق یک مهلت اعتراض 40 روزه وجود دارد تا اگر هیچ کدام از زوجین اعتراض نکرد، خانم بتواند رای را اجرا کند. 

بخشیدن مهریه و گرفتن حق طلاق 

اگر بعد از ازدواج قرار باشد آقا حق طلاق را به خانم بدهد باید به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و یک سند وکالت در طلاق تنظیم و امضا کنند. 

امکان دریافت گرفتن حق طلاق و بخشش مهریه به صورت همزمان وجود دارد. در این صورت در وکالت‌نامه‌ای که تنظیم می‌شود ممکن است از کلمه بذل بلارجوع یا بخشش مهریه در ازای گرفتن حق طلاق ذکر شود. اگر مهریه بذل بلارجوع شود ارتباطی به وکالت در طلاق ندارد و به این معنا است که خانم مهریه خود را بخشیده و دیگر نمی‌تواند به مهریه خود رجوع کند. 

اما ممکن است مهریه در ازای گرفتن حق طلاق بخشیده شود، در این صورت اگر آقا حق طلاق را از خانم عزل کند، خانم می‌تواند به مهریه خود رجوع کند. یا اگر خانم به مهریه خود رجوع کند آقا می‌تواند وکالت در طلاق را از خانم پس بگیرد. 

 

بخشیدن مهریه خانم به معنای گرفتن حق طلاق هست؟

این یکی از باورهای اشتباهی است که بین عموم افراد غیر حقوقی جا افتاده است. که خانم حق طلاق ندارد و می‌خواهد از همسرش طلاق بگیرد و فکر می‌کند با بخشیدن مهریه حق طلاق را دارد. 

در حالت عادی خانم مهریه خود را ببخشد، حق طلاق به ایشان واگذار نمی‌شود. بلکه باید سند بخشش مهریه و گرفتن حق طلاق تنظیم و امضا شود. 

یکی دیگر از باورهای اشتباهی که بین مردم جا افتاده است بخشیدن مهریه توسط خانم و گرفتن حضانت فرزند مشترکشان است. در صورتی که خانم و آقا سر این موضوع به توافق برسند و در دفتر ثبت اسناد رسمی یک سند مبنی بر بخشیدن مهریه و گرفتن حضانت تنظیم کنند، امکان پذیر است. اما به صورت کلی و بدون تنظیم وکالت‌نامه در دفتر اسناد بخشیدن مهریه به معنای گرفتن حق طلاق و حضانت فرزند نیست. 

وکیل برای طلاق با داشتن حق طلاق 

زمانی که شما وکالت در طلاق دارید، می‌توانید به یک وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهید تا به جای همسرتان در مراحل اداری طلاق حضور پیدا کند. در صورتی که وکیل شما متخصص طلاق باشد دیگر نیاز به حضور شما در هیچ کدام از مراحل طلاق توافقی (حتی جلسات شلوغ دادگاه) نیست و ایشان باید صفر تا صد پرونده را بدون حضور شما انجام دهد. یکی دیگر از مزیت‌های وکیل طلاق توافقی این است که پرونده شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. 

محاسبه مهریه به نرخ روز 

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز به این صورت است که شاخص یک سال قبل از دریافت مهریه را بر شاخص سال عقد تقسیم میکنیم و عدد بدست آمده را در مبلغ کل مهریه ضرب میکنیم. برای مثال اگر سال عقد 80 و سال دریافت مهریه 95 باشد، شاخص سال 94 را به شاخص سال 80 تقسیم کرده و در عدد مهریه ضرب میکنیم. 

موسسه حقوقی دادسو 

موسسه حقوقی دادسو متشکل از تعدادی وکیل پایه یک دادگستری خانم و آقا است که به صورت تخصصی در امور حقوقی خانواده مانند طلاق توافقی، طلاق با داشتن حق طلاق و انحصار وراثت فعالیت می‌کنند. 

اگر حق طلاق دارید می‌توانید از مشاوران حقوقی این موسسه مشاوره رایگان دریافت کنید تا به صورت کامل شما را راهنمایی کنند.  

بعد از دریافت مشاوره رایگان می‌توانید یک جلسه به صورت حضوری یا آنلاین با یکی از وکلا داشته باشید تا توافقات شما مکتوب شود و در نهایت یک قرارداد الکترونیک در سامانه ثنا برای شما تنظیم می‌شود. بعد از امضای قرارداد الکترونیک ثبت دادخواست انجام می‌شود و طلاق با داشتن حق طلاق شما بدون نیاز به حضور هیچ یک از طرفین انجام می‌شود و دادنامه طلاق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست شما می‌رسد تا آن را برای جاری شدن صیغه طلاق و مهر خوردن شناسنامه‌ها به رویت دفتر ثبت طلاق برسانید.   

منبع:خبرگزاری فارسی ایلنا

  • minoo jafari
  • ۰
  • ۰

طلاق به معنای منحل شدن ازدواج دایم با شرایط و تشریفات خاص است؛ بنابراین طلاق، ویژه‌ ازدواج دایم است و پایان یافتن ازدواج موقت (صیغه در اصطلاح عموم جامعه) به روش‌های دیگری انجام می‌شود.

به گزارش «تابناک» طلاق اصولاً یک عمل حقوقی یک‌جانبه از سوی مرد است. اگر چه او می‌تواند همسر یا نماینده قانونی خود یا دیگری را به عنوان وکیل در طلاق انتخاب کند یا اینکه علی‌رغم مخالفت مرد با طلاق دادن همسرش در شرایطی خاص، دادگاه خانواده با درخواست زوجه، حکم الزام مرد به طلاق دادن زوجه‌اش را صادر می‌‌کند.

برای آشنایی با طلاق غیابی باید مفهوم حکم غیابی را نیز بدانیم. اگر دادخواستی علیه شخصی داده شود و کسی که علیه او خواسته مطرح شده است، ابلاغیه وقت رسیدگی دادگاه را شخصا تحویل نگرفته باشد و به تعبیر حقوقی به او «ابلاغ واقعی» نشده باشد یا اینکه در جلسات دادگاه حاضر نشود و لایحه‌ای نیز در خصوص ماهیت موضوع نفرستاده باشد، درصورتی‌که محکوم شود، رأی صادره غیابی است و این حکم، ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ در همان شعبه قابل واخواهی و رسیدگی مجدد است. چنین شخصی می‌تواند در مدت مذکور از دادگاه صادرکننده حکم غیابی با ذکر دلیل، تقاضای رسیدگی مجدد کند. برای طلاق به صورت غیابی نیز ترتیب به همین شکل است بنابراین اگر وقت رسیدگی به خوانده ابلاغ واقعی نشده باشد و در دادگاه نیز حضور نیابد و لایحه نداده باشد، حکم طلاق صادره، غیابی است.

طلاق غیابی از سوی زوج

به گزارش مهداد، در قانون مدنی به پیروی از فقه، حق طلاق اصولا در اختیار مرد است و به موجب ماده ۱۱۳۳ این قانون، مرد می‌تواند با مراجعه به دادگاه، چه زن در دادگاه حاضر شود و چه نشود، طلاق همسرش را تقاضا کند البته او باید قبل از اجرای صیغه طلاق، حقوق قانونی همسرش را پرداخت کند. این در حالی است که اگر زن در دادگاه حضور نیابد و لایحه ندهد، حکم راجع به طلاق، غیابی است و زوجه ظرف ۲۰ روز حق واخواهی دارد. در این حالت، امکان صدور رای طلاق به درخواست مرد وجود دارد اما برای ثبت طلاق، مرد باید حق و حقوق مسلم زن مثل مهریه را بپردازد و این موضوع در رای دادگاه درج می‌شود. اما به استناد ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده که در سال ۱۳۹۳ ابلاغ شده،‌ ممکن است به لحاظ عدم حضور زوجه، دادگاه حکمی راجع‌ به سایر حقوق مالی احتمالی زوجه مثل نفقه، جهیزیه و اجرت‌المثل صادر نکند و این موضوعات مفتوح باقی بماند.

طلاق غیابی از سوی زوجه

اگر دادخواست طلاق از طرف زن باشد و دلیل موجه طلاق را هم داشته باشد و زوج با وجود ابلاغ، در دادگاه حضور نیابد و لایحه نیز نفرستد یا ابلاغیه به خود شخص زوج داده نشود، رای دادگاه غیابی محسوب می‌شود. چند حالت را می‌توان برای درخواست طلاق از سوی زوجه متصور شد:

1- خودداری یا عدم توانایی شوهر در دادن نفقه: طبق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی، اگر شوهر از دادن نفقه خودداری کند یا توانایی مالی پرداخت نفقه را نداشته باشد و دادگاه نتواند او را ملزم به اجرای حکم و دادن نفقه کند، زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند. در این ‌صورت، دادگاه شوهر را مجبور به طلاق می‌کند و اگر شوهر از آن خودداری کند و زن را طلاق ندهد، نماینده دادگاه به‌جای شوهر اقدام به طلاق و امضای سند آن خواهد کرد. در حالت دوم یعنی طلاق زن توسط قاضی، درصورتی ‌که شوهر در داگاه حضور نیابد و لایحه ندهد یا ابلاغ به او واقعی نباشد، رای غیابی خواهد بود.

2- عسر و حرج: طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، اگر ادامه زندگی مشترک موجب عسر و حرج زن باشد، می‌تواند با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق کند. چنانچه عسر و حرج در دادگاه اثبات شود، دادگاه می‌تواند شوهر را مجبور به طلاق کند و درصورتی‌که اجبار میسر نباشد، زن با اجازه دادگاه طلاق می‌گیرد. منظور از عسر و حرج در این ماده آن است که وضعیتی به وجود آید که زندگی را برای زن با سختی و مشقت همراه کند و تحمل آن برایش مشکل باشد؛ همچون در موارد اعتیاد شوهر به مواد مخدر، محکومیت به حبس به مدت ۵ سال یا بیشتر، آزار و اذیت و بدخلقی مستمر شوهر نسبت به زن به‌گونه‌ای که نتواند تحمل کند و … . هم اگر دادگاه در غیبت شوهر یا عدم ابلاغ واقعی وقت رسیدگی به او حکم طلاق را صادر کند، رای غیابی خواهد بود.

3- مطابق ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی، هرگاه کسی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد، زن او می‌تواند با حکم دادگاه، طلاق بگیرد. دادگاه زمانی حکم طلاق را صادر می‌کند که پس از دریافت درخواست طلاق از سوی زن، در یکی از روزنامه‌های محل و یکی از روزنامه‌های کثیر‌الانتشار تهران، سه دفعه متوالی و هر کدام به فاصله‌ یک ماه آگهی شود و نیز اشخاصی را که ممکن است از غایب خبری داشته باشند، دعوت کند که اخبار خود را به اطلاع دادگاه برسانند. پس از گذشت یک سال از تاریخ انتشار نخستین آگهی، اگر زنده بودن فرد غایب ثابت نشود، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند بنابراین مجموعا باید حداقل پنج سال از تاریخ آخرین خبر از شخص غایب بگذرد. در غیر این صورت، دادگاه به علت غیبت شوهر، حکم را صادر نمی‌کند. بعد از طلاق، زن باید عده وفات نگه دارد؛ یعنی به مدت چهار ماه و 10 روز از شوهر کردن خودداری کند. اگر در این مدت شخص غایب بازگردد، می‌تواند درصورت تمایل، اثر طلاق را از بین ببرد و به ازدواج خود ادامه دهد اما اگر بعد از سپری شدن مدت عده برگردد، دیگر حقی نسبت به زن سابق خود ندارد. در طلاق از غایب مفقود‌الاثر از لحاظ تشریفات رسیدگی، زن باید به عنوان خواهان به دلیل عدم اطلاع او از نشانی همسرش، در دادخواست طلاق همسرش را مجهول‌المکان معرفی کند اما الزاماً به استناد تبصره ماده ۸ قانون حمایت خانواده باید آخرین اقامتگاه او را به دادگاه اعلام کند.

4- وکالت زن در طلاق: ممکن است شوهر در ضمن عقد نکاح، به زن وکالت برای طلاق داده باشد که در صورت تحقق بعضی امور یا حتی مطلق و در هر شرایطی، بتواند از طرف شوهر، خود را طلاق بدهد. در این حالت هم اگر شوهر در دادگاه حضور نیابد یا لایحه نفرستد یا ابلاغیه را شخصا دریافت نکرده باشد، حکم طلاق غیابی خواهد کرد.
ذکر این موضوع ضروری است که رای دادگاه در‌خصوص درخواست طلاق از ناحیه زوج، گواهی عدم امکان سازش نام دارد و مهلت اعتبار آن سه ماه است اما رای دادگاه در خصوص پذیرش درخواست طلاق از ناحیه زوجه حکم طلاق نام دارد و مدت اعتبارش 6 ماه است.

طلاق به درخواست زن

با توجه به قانون و شرع طلاق از سمت زوجه به دلیل اینکه حق طلاق با مرد است کمی دشوار و مشروط به مواردی است که قانون مشخص کرده است . بنابراین هنگامی که زن اقدام به درخواست طلاق می کند و مرد مخالف آن باشد فرایند رسیدگی نسبت به درخواست طلاق از طرف مرد طولانی تر و پیچیده است و چه بسا که اگر طلاق از طرف وکیل مجرب مطرح نشود امکان موفقیت زوجه به مراتب کمتر می باشد.
هر چند که در قانون با توجه به وجود حق طلاق برای مرد نیز موانعی از این جهت که موجب تضییع حقوق زن نشود در نظر گرفته شده است از جمله این که مرد باید در تشریفات قانونی از جمله مراجعه به دادگاه و مراجعه به داوری را انجام دهد.
قانونگذار در مواردی برای جلوگیری از سوء استفاده مرد از این حق شرایطی را برای زن در نظر گرفته که در صورت وجود آن شرایط زن بتواند از طرق قانونی خود را از شرایط نامطلوب و عسر و حرج زندگی برهاند.

در چه شرایطی زن میتواند طلاق بگیرد؟

  • سخت ترین راهکار داشتن حق طلاق از همسر می باشد.
  • اثبات یکی از شروط ۱۲ گانه عقد
  • اثبات یکی از موانع عسر و حرج

با این وصف این نکته حائز اهمیت این است که جهت استفاده از شروط ۱۲ گانه برای داشتن حق طلاق، امضا این شروط حین عقد بسیار ضروری می باشد

شرایط طلاق از طرف زن

  1. شروط مندرج در عقدنامه که توسط زوجین امضا می شود و در صورت تحقق هر یک از این شروط و اثبات آن در دادگاه، زن وکیل در طلاق خواهد بود که به طور خلاصه بیان می گردد.
  2. عدم پرداخت نفقه و سایر حقوق ظرف شش ماه و اثبات آن (اثبات این بند در صورتی که اجبار مرد ممکن نباشد.)
  3. سوء رفتار و یا سوء معاشرت مرد به حدی که ادامه زندگی برای زوجه غیرقابل تحمل شود.
  4. ابتلاء زوج به امراض صعب العلاج به حدی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.
  5. جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعاً جایز نباشد.
  6. اشتغال مرد به شغلی که به شأن و آبروی زن لطمه وارد کند و این موضوع مورد تایید دادگاه قرار بگیرد.
  7. محکومیت قطعی مرد به مجازات مجموعاً ۵ سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر عدم پرداخت آن منجر به بازداشت به ۵ سال حبس شود و حکم مجازات در در حال اجرا باشد.
  8. اعتیاد مرد به حدی که به اساس زندگی لطمه بزند و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند.
  9. ترک زندگی توسط مرد و یا شش ماه متوالی غیبت بدون دلیل موجه که در این صورت زن با مراجعه به دادگاه و اثبات آن میتواند حکم طلاق را بگیرد.
  10. محکومیت قطعی در اثر انجام جرم سرقتو اجرای هرگونه مجازات حدی مثل تبعید حدی یا تعزیری مانند مجازات زندان در اثر نزاع و درگیری خیابانی که این امور مغایر با شأن زن باشد.
  11. عقیم بودن یا سایر عوارض جسمی مرد که باعث می شود بعد از گذشت پنج سال از ازدواج زوجین بچه دار نشوند.
  12. مفقودالاثر شدن مرد که بعد از شش ماه از مراجعه به دادگاه هنوز یافت نشده است.
  13. ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر یا اینکه مرد دارای دو زن بوده ولی به تشخیص دادگاه نتواند عدالت را بین آنها رعایت کند.

مراحل طلاق از طرف زن چگونه است؟

اولین مرحله برای اقدام به طلاق از طرف زوجه مراجعه به وکیل دادگستری مجرب می باشد یا اینکه زن شخصاً اقدام نماید که با توجه به شرایط خاص و پیچیده بودن این موضوع توصیه می‌شود که طلاق از طریق وکیل دادگستری انجام گردد.
جهت ثبت دادخواست طلاق در ابتدا باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه شود، در این مرحله پس از ثبت دادخواست پرونده به دادگاه محل سکونت زن ارجاع می شود. شعبه دادگاه مربوطه پس از ارجاع پرونده با توجه به کثرت یا قلت پرونده ها جهت حضور زوجین روز معینی را به عنوان جلسه دادگاه مشخص و اعلام می کند و در جلسه دادگاه بعد از حضور طرفین و استماع دفاعیات زوجین مبادرت به صدور رای می نماید.
در واقع زوجه جهت اخذ حکم قطعی طلاق باید سه مرحله را طی نماید.
مرحله اول همان جلسه بدوی میباشد.
مرحله دوم در صورت اعتراض جلسه تجدیدنظر و در صورت اعتراض مجدد پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع می‌شود.
و در نهایت مرحله سوم در صورت قطعی شدن رای در هر یک از مراحل زوجه میتواند دفترخانه مراجعه و خود را مطلقه نماید.

مدت زمان طلاق از طرف زن

به طور کلی با توجه به پیچیدگی طلاق از طرف زن و اثبات هر یک از شروط دوازده گانه یا عسر و‌ حرج زن و زمان بر بودن دادگاه امری تخصصی می باشد. به طور کلی در حالت عادی اگر زوج در حکم طلاق صادره در مرحله بدوی اعتراض نکند حدوداً ۴ الی ۶ ماه زمان نیاز است تا صیغه طلاق جاری شود و اگر مراحل قانونی تجدید نظر و دیوان عالی به وسیله اعتراض مرد انجام بگیرد تقریباً یک سال باید در نظر گرفته شود تا در صورت وجود شرایط قانونی زن موفق به اجرای صیغه طلاق شود.

مهریه در طلاق از طرف زن

با توجه به اینکه مهریه حق مالی است و مشروط نمی باشد و به محض وقوع عقد زن مالک مهر می شود فرقی نمی کند که درخواست طلاق از طرف کدام یک از زوجین باشد و زوج موظف است در هر حال مهریه را پرداخت نماید و حتی خیانت زن می‌تواند باعث شود مهریه زائل گردد.

 

  • minoo jafari